Sabtu, 29 September 2012

KEMAHIRAN INVENTIF (INVENTIVE SKILLS )


KEMAHIRAN INVENTIF
Kemahiran berfikir inventif adalah salah satu komponen penting dari kemahiran abad ke-21. Oleh kerana itu, pendidikan abad ke-21 harus menyediakan pelajar dengan kemahiran-kemahiran abad ke-21 dengan mengukur pengetahuan diskrit untuk kemampuan berfikir kritis, menganalisis masalah dan mengumpulkan informasi, komunikasi kolaborasi, kreativiti dan inovasi yang diperlukan untuk kemajuan di masa hadapan.

Untuk mencapai pembaharuan-pembaharuan secara efisien dan efektif yang tinggi, suatu negara memerlukan kepada belia atau pelajar yang memiliki pemikiran inventif selain inovatif dan kreatif. Menurut enGauge (NCREL 2003), kemahiran berfikir inventif adalah elemen penting dalam perkembangan di abad ke-21. Kemahiran ini meliputi enam elemen iaitu fleksibiliti dan pengurusan kompleksiti, regulasi kendiri, sifat ingin tahu, kreativiti, sanggup mengambil risiko dan pemikiran tahap tinggi (Maria Abdullah 2010; enGauge 21th Century Skills, 2003).
1. Fleksibiliti dan pengurusan kompleksiti yang menekankan keupayaan untuk memodifikasi pemikiran, sikap atau kelakuan seorang individu supaya mereka dapat menyesuaikan diri dengan keadaan semasa atau persekitaran masa depan yang sukar dijangka, keupayaan untuk menangani pelbagai matlamat, tugasan dan input di samping dapat memahami dan dapat menguruskan masa, sumber dan sistem yang terhad dengan baik.
2.  Regulasi kendiri yang menekankan kepada keupayaan untuk menetapkan matlamat dalam pembelajaran dan perancangan demi mencapai sesuatu objektif yang ditetapkan di samping dapat menguruskan masa dan usaha serta menilai kualiti pembelajaran dan hasil pembelajaran secara kendiri.
3.  Ingin tahu. Aspek ini menekankan kepada rasa keinginan untuk mengetahui dan melahirkan minat yang dapat memandu kepada inkuiri.
4.  Kreativiti yang merupakan kebolehan untuk menghasilkan sesuatu yang baru dan asli dari pemikiran sendiri.
5.  Mengambil risiko yang menekankan perasaan tidak takut atau kesediaan untuk melakukan kesilapan, berani menghadapi keadaan yang luar biasa, berani untuk menerima masalah yang mencabar yang masih tidak mempunyai cara penyelesaian yang jelas.
6. Pemikiran tinggi yang menekankan proses kognitif sepeti menganalisis, perbandingan, membuat inferensi dan interpretasi, penilain dan sintesis yang dapat diaplikasikan ke dalam konteks ilmu pengetahuan akademik dan penyelesiaan masalah.
Inventif adalah suatu penemuan baru yang bermanfaat. Penemuan baru dapat disebut sebagai inovasi jika penemuan tersebut telah memberikan manfaat yang besar dalam meningkatkan taraf hidup masyarakat luas (dalam konteks ekonomi). Dari ungkapan tersebut, dapat disimpulkan bahawa munculnya inovasi harus didahului oleh invensi. Invensi dapat berupa idea yang timbul dari pengamatan terhadap alam semesta, kajian atau eksperimen, sedangkan inovasi memerlukan pengamatan yang luas dan mencakup pelbagai disiplin ilmu termasuk ekonomi. Invensi timbul dari suatu kegiatan atau pemikiran kreatif. Hubungan antara inventif dan inovasi sangatlah tepat digambarkan oleh kalimat berikut ini “True Creativity (invention) and Innovation consists of SEEING what everyone else has seen, THINKING what no one else has thought, and DOING what no one else has dare” (Moshe Barak 2006).
Berikut ini adalah beberapa contoh inventif, dan inovasi serta penemuannya :
- Hukum Graviti Newton adalah invensi yang muncul dari pengamatan visual terhadap buah epal yang jatuh dan bulan yang mengorbit bumi. Invensi memberikan sumbangan terhadap dunia ilmu pengetahuan (inventif).
- Einstein menemukan teori relativiti dengan cara ‘membayangkan’ apa yang terjadi seandainya berjalan bersama cahaya (inventif).
-  Uppershey menemukan teleskop dengan menggabungkan dua lensa positif (kaca pembesar). Penemuannya ini dipatenkan tahun 1608, 300 tahun setelah ditemukannya kaca pembesar (kaca mata), (inovasi).

Dalam World Intellectual Property Organization (2008), invensi atau inventif dan inovasi memiliki perbezaan yang merupakan hal yang sangat penting untuk diketahui. Invensi menekankan kepada teknik penyelesaian terhadap suatu permasalahan. Hal tersebut berupa idea yang bersifat inovatif atau mungkin dalam bentuk kerja atau prototaip. Inovasi mengacu pada penterjemahan invensi ke dalam produk-produk atau proses yang dapat dipasarkan.
Menurut enGauge 21th Century Skills oleh  NCREL dan Metiri Group (2003) individu yang inovatif mempunyai pemikiran yang terdiri daripada “life skills” sama dengan  elemen-elemen yang terdapat dalam kemahiran inventif seperti keupayaan menyesuaikan diri dan mengurus situasi yang kompleks (fleksibility), sifat ingin tahu, kreativiti, regulasi kendiri, sanggup mengambil risiko dan pemikiran aras tinggi. Pemikiran inventif ialah suatu pemikiran yang boleh menghasilkan atau mereka cipta sesuatu yang baru yang belum pernah wujud. Berbeza pula dengan inovatif di mana pemikiran inovatif merupakan satu corak pemikiran ke arah menyelesaikan masalah. Ia merupakan suatu penemuan yang baru ke atas sesuatu yang telah wujud akan tetapi dengan kekreatifan orang yang berinovasi boleh memodifikasi penemuan tersebut bagi menghasilkan penemuan yang baru yang lebih bernilai dan berguna kepada masyarakat.
Inventif  (invention) adalah suatu penemuan sesuatu yang benar-benar baru, ertinya hasil kreativiti manusia. Benda atau perkara yang ditemui itu benar-benar masih belum wujud, kemudian diadakan dengan hasil kreativiti tersebut. Misalnya penemuan teori belajar, teori pendidikan, teknik pembuatan barang dari plastik, cara berpakaian dan sebagainya. Munculnya idea atau kreativiti ini adalah berdasarkan hasil pengamatan dan pengalaman dari hal-hal yang sudah ada. Namun demikian,  inovasi (innovation) ialah suatu idea, barang, kejadian, kaedah yang dirasakan atau diamati sebagai suatu hal yang baru bagi seseorang atau sekumpulan orang (masyarakat), baik ia berupa hasil  mahupun penemuan. Inovasi diadakan untuk mencapai tujuan tertentu atau untuk menyelesaikan suatu masalah tertentu (Roger & Shoemaker 1971).

2 komentar: